Spring naar inhoud

Bestuursverslag

1. Voorwoord

Het jaar 2024 was een jaar van volle kracht vooruit! We verzamelden feiten en kregen daarmee inzicht en overzicht. Over ons vastgoed, over onze huurders en over onze financiële situatie. 

Onze huurders
We helpen onze huurders graag zo goed mogelijk. Daarom stelden we een nieuwe Klantvisie op. We weten dat onze huurders en woningzoekenden het liefst in een grondgebonden woning wonen of in een appartement met lift. We hebben voldoende woningen voor mensen met de kleinste portemonnee. Er mogen meer woningen komen voor mensen die wat meer huur kunnen betalen. Deze gegevens vertalen we naar ons portefeuilleplan en ons huurbeleid. 

Ons vastgoed
We namen 300 complexen onder de loep. We overzien nu beter, wat er de komende jaren moet gebeuren om deze woningen up-to-date te houden. We weten dat een derde van ons bezit geschikt is voor Langer je eigen plek. En we breiden uit. In 2024 waren de voorbereidingen in volle gang voor Sneek (Harinxmaland), Joure (Sevenwolden en Wyldehoarne), Heerenveen (Schoolstraat en Skoatterwâld) en Drachten (Vrijburgh, De Drift en Wetterwille). We maakten in Joure, Heerenveen en Drachten 115 huurders blij met een mooie nieuwe duurzame woning. De verduurzaming ging helaas langzamer dan we wilden. Door onvoorspelbaarheid van de overheid weigerden veel huurders zonnepanelen op het dak. Wij wijzigden daarom halverwege het jaar onze koers. Het aantal zonnepanelen dat we nu leggen sluit zoveel mogelijk aan bij het energieverbruik van de huishoudens. 

Onze opdrachtnemers
Accolade professionaliseerde haar opdrachtgeverschap. We actualiseerden in 2024 ons inkoop- en aanbestedingsbeleid. We bereiden drie grote aanbestedingstrajecten voor: nieuwbouw, planmatig onderhoud en dagelijks- en mutatie-onderhoud. 

Onze financiën
De grote vraag naar huurwoningen is nu en de komende jaren actueel. Daarom besloten we de komende vijf jaar zoveel mogelijk financiële middelen aan uitbreiding te besteden. Binnen Aedes maakten we afspraken over een Duurzaam Prestatiemodel. Dit denkmodel biedt zekerheid voor de instandhouding van het vastgoed van woningcorporaties. Ook maakten we met elkaar afspraken over Solidariteit. Als je onvoldoende geld hebt om je opgave te realiseren, mag je hulp vragen aan andere corporaties.  

Volle kracht vooruit! 
Dank aan de 180 collega's die er alles aan deden om ruim 16.000 huishoudens met plezier te laten wonen. Accolade is een geliefde werkgever. Het lukte ons voor alle vacatures nieuwe, bekwame en leuke collega's te verwelkomen. 

Elze Klinkhammer & Friso de Roos  

Bestuur Accolade 

2. Thema's en doelen

‘Voor elke huurder een passende woonplek in een aangename en veilige buurt.’

Dat is onze ambitie. Hoe we dat willen doen staat in ons koersdocument  ‘Ruimte voor mensen 2020 - 2025’. Deze koers is richtinggevend. Het is een kader voor ons denken en doen. Onze maatschappelijke opdracht voeren we uit in een omgeving die steeds in beweging is. In 2025 herijken we onze Koers.  

De Koers kent drie speerpunten.

1. We bouwen aan buurten waar je prettig woont
Met voldoende betaalbare woningen willen we in onze buurten ruimte bieden aan mensen met verschillende achtergronden. Samen met bewoners en ons netwerk werken we aan vitale en leefbare buurten. We nodigen huurders uit om verantwoordelijkheid te nemen in hun omgeving.

2. We doen het samen
Samen krijgen we meer voor elkaar dan ieder voor zich. We kennen onze partners en investeren in ons netwerk. We leggen verbinding tussen bewoners en professionals. We werken resultaatgericht samen aan de kwaliteit van onze woningen met onze RGS-partners. We betrekken onze huurders bij het verbeteren van onze producten en diensten. Door gebruik te maken van elkaars kracht werken we samen aan prettig en veilig wonen.

3. We zijn klaar voor de toekomst
We werken doelmatig en efficiënt samen en zijn financieel gezond. Duurzaamheid zit in ons DNA. We werken aan een CO₂-neutrale woningportefeuille. Klaar zijn voor de toekomst gaat ook over langer zelfstandig blijven wonen. We anticiperen op de grijze golf. We investeren in het contact met huurders. We gaan met de tijd mee en het ‘bewust werken’ is daar onderdeel van. 

Hoe gaven we in 2024 invulling aan onze koers? 
Om op deze speerpunten te sturen, werken we met twaalf strategische doelen met de blik op 2025. Hoe we invulling gaven aan de strategische doelen 1 t/m 3 leest u hierna. In het hoofdstuk 'Onze organisatie' leest u meer over onze organisatie. De financiën komen uitgebreid aan bod in het hoofdstuk ‘Financieel gezond blijven’. 

1. Betaalbaarheid en beschikbaarheid

Betaalbaarheid
Een deel van onze huurders heeft het financieel niet makkelijk. Zeker nu de hoge inflatie en energieprijzen aanhouden. Daarom blijven we de komende jaren keihard werken om voldoende betaalbare en passende huurwoningen te bieden. Maar we doen meer: we helpen bewoners bij het in balans krijgen van hun woonlasten. Ervaar je voldoende financiële ruimte? Dan voel je meer ruimte om het leven op je eigen manier vorm te geven. Hierin werken we samen met onze gemeenten en huurdersverenigingen. 

In 2024 gaven we op de volgende manieren aandacht aan betaalbaarheid. 

Huurbeleid
Wij passen een betaalbaar huurbeleid toe, waarbij de huuropbouw van onze woningen aansluit op de financiële ruimte bij onze huurders. De huren zijn op 1 juli gemiddeld met 5,23 procent verhoogd. Hierbij kregen de woningen waarvan de huur onder het gewenste niveau lag de hoogste huurverhoging (5,8%). De woningen waarvan de huur boven het gewenste niveau lag, kregen geen huurverhoging.  

De huren voor nieuwe huurders stelden we vanuit betaalbaarheidsdoelstellingen vast. De gemiddelde contracthuur is 57 procent van de maximaal redelijke huur. Ongeveer 89 procent van de woningen heeft een huurprijs onder de eerste aftoppingsgrens

Instrumentenkoffer Betaalbaarheid
Door integraal samen te werken met gemeenten en huurdersorganisaties willen we zoveel mogelijk betalingsrisico’s bij huurders voorkomen en verlagen. En daarnaast betalingsproblemen zo vroeg mogelijk in beeld krijgen en oplossen. We leveren maatwerk aan huurders die betalingsproblemen hebben of krijgen. Samen met gemeenten, huurdersorganisaties en andere corporaties hebben we een ‘Instrumentenkoffer Betaalbaarheid’. Hierin zit een set van maatregelen die huurders met betalingsproblemen kunnen helpen. 

Werkgroepen binnen gemeenten
In elke gemeente waar wij huurwoningen hebben, zijn werkgroepen actief om de Instrumentenkoffer vorm te geven. In deze werkgroepen zitten medewerkers van gemeente, corporaties en huurdersorganisaties. We maken samenwerkingsafspraken en spreken af welke acties we met elkaar oppakken. Deze afspraken en acties krijgen een plek in de Instrumentenkoffer. En in het bijbehorende uitvoeringsplan. Op deze manier bouwen we stap voor stap aan onze integrale samenwerking.

Welke acties deden we concreet vanuit de Instrumentenkoffer?

  • Campagne Geldzorgen? Kom in actie
    In De Fryske Marren lanceerden we in 2022 een gezamenlijke communicatiecampagne Geldzorgen? Kom in actie. Hier gingen we ook in 2024 mee verder. Want we blijven het belangrijk vinden om huurders met financiële zorgen beter te bereiken. En de drempel te verlagen om hulp te zoeken.  
  • VoorzieningenWijzer
    In gemeente De Fryske Marren maakten verschillende huurders gebruik van de VoorzieningenWijzer. Dit project loopt tot december 2025. In 2025 evalueren we met externe partners of het een vervolg krijgt. In 2023 startte de gemeente Smallingerland met de VoorzieningenWijzer. Deze pilot liep tot december 2024. Dit project wordt niet verlengd.
  • Nieuw armoede- en schuldenbeleid
    De gemeente Waadhoeke stelde in 2024 een nieuw beleid Bestaanszekerheid 2024 - 2028 vast. We zijn nu bij de ontwikkeling van het uitvoeringsplan betrokken. We participeren in de werkgroep Betaalbaarheid.
  • Armoedepact
    De gemeente Smallingerland sloot een ‘Armoedepact’ met een bijbehorend uitvoeringsplan. Wij zijn hierbij betrokken via de werkgroep Bereikbaarheid en Betaalbaarheid. Dit pact stimuleert samenwerking en informatie-uitwisseling tussen organisaties. Denk aan organisaties zoals het Leger des Heils, Carins, gemeente, Voedselbank, Humanitas, Schuldhulpmaatje, MOS en de Bibliotheek. Het armoedepact zet de schouders onder een betere dienstverlening aan inwoners met financiële zorgen in de gemeente. Op deze manier bieden we inwoners samen een zeker bestaan. Zo kan iedereen volwaardig meedoen in de samenleving. Een onderdeel van het pact zijn de afspraken vanuit de Instrumentenkoffer Betaalbaarheid.
  • Gastles ‘Op jezelf’
    In de gemeente Súdwest-Fryslân ontwikkelden we in 2022 - 2023 met verschillende partijen (gemeente, scholen en corporaties) een gastles ‘Op jezelf’. Dit is een les voor jongeren op het voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. De gastles gaat over goed omgaan met geld en wonen. De corporaties geven deze gastlessen in verschillende gemeenten in ons werkgebied op scholen die hierin interesse hebben. De gastlessen worden goed ontvangen en op initiatief van de scholen gaan we hiermee verder. Zo wordt het een vast project op veel scholen. Samen met de NHL Stenden Leeuwarden startten we met het maken van een game om de lessen nog beter aan te laten aansluiten op de doelgroep van 14- tot 15-jarigen.
  • Brievenwasserette
    Om in te zetten op het thema laaggeletterdheid heeft de gemeente Súdwest-Fryslân in 2024 een ‘brievenwasserette’ opgezet. Het belang van inzet op begrijpelijke communicatie ontstond uit het kernteam, waar Accolade ook aan deelneemt. Brieven kunnen bij de wasserette ingeleverd worden, waarna ze begrijpelijk gemaakt worden. Dit is eerst intern ingezet en is binnenkort ook toegankelijk voor inwoners. Onze huurders kunnen er dan ook gebruik van maken. De brievenwasserette heeft een aanjagende rol en zal in de toekomst naar verwachting niet meer nodig zijn. Dit omdat betrokken partijen het continue verbeteren van brieven als hun reguliere dienstverlening zien. We pasten in 2023 onze brieven aan door gebruik te maken van kaders en iconen. Dit blijven we optimaliseren. 
  • Energiearmoede
    Inzet rondom energetische middelen werd door energiecoaches en gemeentelijke ‘fix-teams’ uitgevoerd. We ondersteunen daar waar acties zijn door hier aandacht aan te geven. Bijvoorbeeld via flyers of online aandacht.

Vroegsignaleringsafspraken met gemeenten
Een paar jaar geleden maakten we vroegsignaleringsafspraken met al onze gemeenten. Het doel is dat de gemeenten zo vroeg mogelijk in beeld krijgen wie betalingsachterstanden heeft. Zo kunnen ze de inwoner helpen bij het op orde krijgen van de financiën. Maandelijks leveren wij hiervoor onze huurachterstanden aan. Inmiddels is een waardevolle samenwerking ontstaan met de vroegsignaleerders van de gemeenten. De lijnen zijn heel kort en op deze manier konden we samen al vele huurders helpen. We blijven dit evalueren en optimaliseren. 

Maatwerk geboden
Ook in 2024 stond uiteraard de deur open voor huurders die betalingsproblemen kregen. Met zo’n 313 huurders hadden we nauw contact. We boden deze mensen een luisterend oor. Ook zochten we samen naar een oplossing. We konden de meeste huurders helpen. Bijvoorbeeld door het veranderen van de incassodatum of met een betalingsregeling. Verder brachten we mensen in contact met de gemeente of een andere instantie. In 2024 hebben we geen financiële middelen in hoeven zetten om tot een oplossing te komen. 

Beschikbaarheid
Het Fries Sociaal Planbureau publiceerde ook in 2024 een rapport op hun website. Dit gaat over de ontwikkeling van de vraagdruk in de sociale huur in de provincie. Hieruit blijkt dat de behoefte aan sociale huurwoningen in de provincie Friesland nog steeds toeneemt. Het aantal reacties neemt toe. De inschrijfduur loopt op en de doorstroming neemt steeds verder af.

Inschrijfduur blijft stabiel
Voor Accolade zien we een iets ander beeld. Bij ons bleef de inschrijfduur de afgelopen drie jaren stabiel. In tegenstelling tot de gemiddelde inschrijfduur in heel Friesland. We zien wel meer reacties van woningzoekenden op woningen die wij aanbieden. Hierbij valt op dat deze toename vooral komt door meer reacties van woningzoekenden van buiten de gemeente. Daarnaast zien we dat ook bij ons de doorstroming afneemt. En daardoor komen minder woningen voor de verhuur beschikbaar. De cijfers zijn belangrijke informatie voor ons. We nemen dit mee in de prestatieafspraken.

Nieuwbouw
In 2024 werkten we hard aan de voorbereidingen voor nieuwbouw. Tot en met 2026 bouwen we naar verwachting 137 nieuwe woningen. Het gaat hierbij vooral om uitbreidingsnieuwbouw.

Uitbreiding op korte termijn
In 2024 actualiseerden wij onze visie op vastgoed. Hierin hebben we voor de korte termijn een focus gelegd op de uitbreiding van de voorraad waarbij ook aandacht is voor de transformatie van de bestaande voorraad. Voor de langere termijn – na 2030 - verleggen we onze aandacht geleidelijk aan naar de transformatie van onze voorraad en minder op uitbreiding van de voorraad. Gezien de financiële vooruitzichten houden we hierbij wel de vinger aan de pols en zullen we oog blijven houden voor de inzet van middelen voor de volkshuisvestelijke opgave in brede zin. Dus naast uitbreiding en transformatie van de voorraad ook verduurzamen, onderhoud en betaalbaarheid van de voorraad.

2. Duurzaamheid

Helemaal je eigen plek. Die behoefte hebben onze huurders nu. Maar ook generaties daarna. Daarom kijken we verder dan vandaag en houden nu al rekening met morgen. Daarbij past dat we bijdragen aan een schone aarde. We willen het milieu zoveel mogelijk ontzien. Door onze woningen energiezuinig te maken dragen we daaraan bij. Ook in 2024 zetten we het Programma Verduurzaming in. Hierin staan onze keuzes om tot een aardgasloze woningvoorraad te komen. We willen daarbij zo goed mogelijk voldoen aan de Nationale Prestatieafspraken. Ons einddoel is een CO₂-neutrale woningvoorraad in 2050.   

Isoleren en zonnepanelen
In 2024 gingen we door met het verduurzamen van onze woningen. Dit doen we door woningen te isoleren en zonnepanelen aan te brengen. Voor onze huurders draagt dit bij aan beheersbare woonlasten. En we verminderen de CO₂-uitstoot. In totaal isoleerden we 1053 woningen naar energielabel B, 176 woningen brachten we naar de standaard. Dit betekent dat we ze nog beter isoleerden dan energielabel B. En 223 woningen kregen zonnepanelen. Verduurzamen betekent meer dan alleen isoleren en zonnepanelen plaatsen. We richten ons ook op een groene omgeving en circulair (ver)bouwen. Ook in 2024 bereikten wij weer mooie resultaten. Hieronder noemen we een aantal: 

Circulariteit

  • We sloten aan bij de Fryske Vezelhennepdeal. Samen met meer dan 30 partijen, bestaande uit woningcorporaties, bouwbedrijven en overheden, spraken we af om projecten toe te wijzen waarbij Hempwool wordt gebruikt als isolatiemateriaal. Dit lokaal geteelde biobased isolatiemateriaal wordt gebruikt in de verduurzaming van bestaande woningen. 
  • Samen met onze RGS-partners Wits en Talen, woningcorporatie Elkien en sociaal leer/werkbedrijf Empatec startten we de pilot Circulaire Hub Noord Nederland. In deze pilot richtten we ons op de materiaalstromen hout, glas en dakpannen die vrijkwamen bij planmatig onderhoud. Waar mogelijk hergebruikten we deze vrijgekomen materialen.
  • We bliezen onze plannen om circulaire keukens te plaatsen nieuw leven in. De eerste circulaire keuken plaatsen we in 2025 in onze RGS Samen Werk Plaats.
  • In Drachten pasten we voor het eerst biobased dakplaten van harde houtvezel toe bij dakvervanging. Dit deden we samen met onze RGS-partner Wits Noord. Biobased materiaal isoleert goed, houdt de warmte in de zomer buiten en raakt nooit op.
  • We ontwikkelden een CO₂-instrument. Samen met een aantal van onze RGS-partners ontwikkelden we een CO₂-instrument voor onderhoud en verduurzaming. Met dit instrument krijgen we een beter beeld van de CO₂-uitstoot van de materialen die we gebruiken. Ook zijn we beter in staat om duurzamere materiaalkeuzes te maken. 

Groene omgeving

  • We breidden ons doel uit om meer fruitbomen en bomen te planten in buurten van onze huurders. We plantten 15 fruitbomen (appel, pruim en peer) op de locaties: De Barte, De Draai, De Meer en 't Suderhiem  in Drachten. Ook kregen in totaal vijf linde- en eikenbomen een mooie plek. 
  • In maart was de NLdoet dag in Doarpstún Oudega (SM). We werkten samen met basisschool De Diamant en vrijwilligers in de pluktuin. Er kwam een gereedschapshok en inwoners uit Oekraïne legden een moestuin aan.
  • De tuin rondom woonzorgcentrum Rispinge in Drachten kreeg een opknapbeurt.
  • Niet helemaal groen maar wel annex: vitaliteit, buitensport. Er kwam op initiatief van huurders een jeu-de-boulesbaan op onze grond bij de J.F. Kennedylaan in Drachten. De gemeente Smallingerland droeg hieraan bij met subsidie.

3. Samenwerken en verbinden

In onze Koers 2020 - 2025 geven we richting aan onze organisatie. Samenwerken en verbinden is een van onze visiedoelen. We geloven erin dat we samen meer voor elkaar krijgen dan ieder voor zich. We werken samen in netwerken met bewoners, professionals en partners. We maken hierin gebruik van elkaars kracht en inzet. Zo zorgen we met elkaar voor prettig en veilig wonen.   

Statushouders
De taakstelling voor de huisvesting van statushouders was voor gemeenten in 2024 wederom hoog. We leveren hieraan graag een bijdrage. In totaal stelden we 94 woningen aan onze gemeenten beschikbaar. Ook collega-corporaties leverden woningen. Maar daarmee haalden we de taakstelling niet. Dit komt onder andere door minder verhuizingen bij de corporaties en een mismatch tussen vraag en aanbod. Denk dan aan huurprijs, grootte, leeftijdslabel van de woningen of vanwege leefbaarheid. Daarom startten onze gemeenten met onderzoek naar het ontwikkelen van alternatieve huisvestingsmogelijkheden binnen en buiten de corporaties. En volgden gesprekken over de uitvoering van verschillende opties. Het laten delen van een (corporatie)woning door meerdere statushouders is één van de ideeën. Hierover startten in 2024 de gesprekken. In 2025 moet dit in uitvoering komen. We evalueerden periodiek met gemeenten, provincie, COA en vluchtelingenwerk over de taakstelling en onze samenwerking hierin. Ook de kwaliteit van de ondersteuning bij de integratie en het wonen staat dan op de agenda. Dit laatste is een belangrijk punt voor ons vanwege de leefbaarheid. 

Weer Thuis
Het convenant Weer Thuis is volop in uitvoering. Corporaties, huurdersverenigingen, gemeenten en zorgpartijen uit Friesland spraken hierin af hoe we mensen laten doorstromen uit de beschermde woonvorm en maatschappelijke opvang naar een zelfstandige woning. Voldoende goede woningen verspreid over de provincie en passende ondersteuning zijn daarbij van belang. Maar vooral ook de (lokale) samenwerking om te zorgen voor een ‘zachte landing in de wijk’. Hierover maakten we afspraken met onze gemeenten. Zo bieden we bewoners een optimale kans van slagen. In 2024 boden we 13 kandidaten met voorrang een huis aan. 

Urgentieverordening
Gemeenten, corporaties en huurdersorganisaties in Friesland slaan de handen ineen om te komen tot een regionale uniforme urgentieverordening. Hiermee bereiden we ons voor op de nieuwe wet Versterking Regie Volkhuisvesting. We maken afspraken over hoe we samenwerken rondom urgentieverlening aan de wettelijk aangewezen aandachtsgroepen. Hoe verdelen we de woningen? En hoe borgen we voldoende goede ondersteuning hierbij? Juist dit is enorm belangrijk bij deze doelgroepen. Accolade is samen met Elkien en Thús Wonen namens de VFW vertegenwoordigd in de provinciale projectgroep. We zijn daarmee nauw betrokken. Vanuit daar werken we nauw samen met de andere Friese corporaties. We vinden het voor onze huurders en woningzoekenden heel belangrijk om te komen tot deze Friese uniforme urgentieverordening. Het zorgt voor duidelijkheid en we dragen als partijen gezamenlijk de verantwoordelijkheid. In 2024 ontwikkelden we als partijen de (concept) ‘Urgentieverordening Fryslân’. En aan het eind van het jaar is deze ter vaststelling naar alle gemeente verzonden met als doel: vaststelling in het derde kwartaal van 2025 door alle gemeenteraden van de Friese gemeenten. De geplande inwerkingtreding van de verordening is 1 januari 2026. Dit is wel afhankelijk van de vaststelling van de wet Versterking Regie Volkshuisvesting, die langer op zich laat wachten dan gepland.

Woon-welzijn-zorgvisie
Al onze gemeenten waren in 2024 aan de slag met het ontwikkelen van een woon-welzijn-zorgvisie. Soms wordt dit regionaal opgepakt, soms lokaal. In deze visie maken ze helder wat de kwantitatieve en kwalitatieve opgave is als het gaat om wonen, welzijn, zorg en ondersteuning voor alle aandachtsgroepen. Het gaat dan onder meer om:

  • mensen met sociale en/of medische urgentie;
  • mensen die uitstromen uit een intramurale (zorg)instelling; 
  • dak- en thuisloze mensen;
  • statushouders;
  • arbeidsmigranten;
  • studenten;
  • woonwagenbewoners;
  • ouderen. 

Ook geeft de visie richting over de aanpak en de samenwerking. Na de visie komt een uitvoeringsplan. Vanuit daar maken partijen concrete prestatieafspraken. Begin 2025 willen de gemeenten de woon-welzijn-zorg visies vaststellen en gaan daarna aan de slag met het uitvoeringsplan. Hierbij zijn wij ook weer nauw betrokken. Net als zorg- en welzijnspartners. 

Langer je eigen plek
Het aantal ouderen neemt sterk toe de komende jaren. We ontwikkelden daarom  
de aanpak ‘Langer je eigen plek’ (nieuwe naam voor onze Aanpak Langer Thuis). In het kort ziet de aanpak er zo uit:

  1. Zicht op kwaliteit en toekennen Langer-je-eigen-pleklabels:
    • kwalitatieve inventarisatie gelijkvloers bezit met Accolade Meetlat;
    • strategiebepaling: welke woningen zijn geschikt voor Langer je eigen plek? Welke gaan we geschikt(er) maken de komende jaren? Welke woningen gaan we verhuren aan andere doelgroepen;
    • toekennen Langer-je-eigen-pleklabels aan geschikte woningen.
  2. Volle inzet op marketing en verhuur
    • uitrollen bewustwordingscampagne;
    • aantrekkelijke promotie van ons Langer-je-eigen-plekbezit op FrieslandHuurt, ongeacht beschikbaarheid;
    • Langer-je-eigen-plekwoningen gericht toewijzen aan de doelgroep.
  3. Gaan voor persoonlijk contact en maatwerk
    • persoonlijk contact: individuele gesprekken en inregelen van ‘wooncoaches Senioren’;
    • maatwerk toepassen, bijvoorbeeld: hulp bij inschrijven, kleine woningaanpassingen vanuit Langer-je-eigen-plekpakket, hulp bij doorstroming.

In 2023 gingen we van start met de uitvoering van ‘Langer je eigen plek’. We rondden de inventarisatie af. Weinig woningen bleken al helemaal geschikt. Gelukkig kunnen we veel woningen door een aantal kleine aanpassingen geschikt maken. Dat gaan we doen tussen 2025 en 2030. We wezen de woningen en/of complexen aan waar we dit gaan doen. Ook troffen we voorbereidingen om in 2025 nog meer publiciteit te geven aan ons Langer-je-eigen-plekbeleid. Hierin zetten we onder andere in op bewustwording bij onze seniore huurders, ons Langer-je-eigen-plekaanbod, de kleine woningaanpassingen die mogelijk zijn en de inzet van onze wooncoaches Senioren. Vijf collega's zijn nog steeds actief in deze rol. In elk werkgebied is een vast contactpersoon. Ze staan klaar voor onze seniore huurders en gaan persoonlijk met ze in gesprek. Passend bij wat nodig is bieden ze hulp en advies.   

Samenwerking wonen-zorg in bestaande voorraad 
Nu ouderen steeds langer zelfstandig blijven wonen en opname in een verzorgings- of verpleeghuis alleen in uiterste gevallen tot een mogelijkheid behoort, is het van belang dat wij hier ook oog voor hebben. We zien dat zorgpartijen zich vaker dan voorheen bij ons melden met een samenwerkingsvraag. In 2024 werkten we dit met één van deze zorgpartners uit in een samenwerkingsovereenkomst. We regelen daarin dat woningzoekenden (FrieslandHuurt) voor een deel met voorrang een woning kunnen huren in één van onze aanleuncomplexen. Dit geldt wanneer zij een indicatie hebben voor zorg. Het gaat om een mensen die bij de betreffende zorgpartij op de wachtlijst staan met een zorgindicatie ZorgZwaartepakket 4. Deze zorgpartij huurt het naastgelegen verpleeghuis van Accolade en door deze constructie vergemakkelijken we de toegang tot zorg voor onze huurders in een zelfstandige woonsituatie en de levering van zorg voor de partner. Een win-winsituatie.  

Scootmobielstallingen 
In 2024 startten we met gesprekken met alle gemeenten in ons werkgebied over de samenwerking rondom het thema ‘scootmobielstallingen’. Het aantal mensen met mobiliteitsproblemen neemt na het 70ste levensjaar aanzienlijk toe. Zij zijn daardoor vaker afhankelijk van een scootmobiel (of driewielfiets) en daarom zien we ook een toenemende vraag naar geschikte stalling. In 2025 ronden we ons 'scootmobielstallingen beleid’ af en werken we dit verder uit in een praktisch stroomschema voor de beoordeling van mogelijkheden, onmogelijkheden en kostenverdeling. Samenwerkingsafspraken met gemeenten hierover leggen we vast.  

Leefbare wijken en buurten 
In 2024 ondervonden we weer hoe complex het werken aan leefbaarheid in wijken en buurten daadwerkelijk is. We stelden onszelf als doel om meer ‘aan de voorkant’ te komen van problematiek, in plaats van vooral op te treden wanneer een situatie al dreigt te escaleren. Denk hierbij aan onderwerpen als ‘een zachte landing in de wijk’ voor aandachtsgroepen, het in samenwerking met andere partijen faciliteren van ontmoeting en het betrekken van wijkbewoners bij leefbaarheidsprojecten. Denk aan tuindagen, opruimdagen en buurtbarbecues. Maar hiervoor is tijd, ruimte en vooral een integrale, domein overstijgende aanpak nodig. Waar domeinen werken vanuit uiteenlopende financieringsstromen blijkt het lastig te zijn de krachten te bundelen. Partijen hebben te maken met krapte in personeel en budget: dit maakt het lastig hen te betrekken bij initiatieven waar de effecten niet onmiddellijk meetbaar van zijn. Ook de complexiteit van de meldingen op het gebied van overlast en leefbaarheid maakt dat wij zelf minder preventieve initiatieven hebben kunnen ontplooien dan wij wilden. Accolade vindt dit echter nog steeds 'de weg’ naar leefbare wijken en buurten. Daarom maakten we in 2024 plannen om dit nog beter vorm te geven in een concreet plan van aanpak. Dit gaat we komend jaar uitvoeren. 

Los daarvan zaten we niet stil ook waar het gaat om het thema leefbaarheid. Eerder in dit verslag vindt u hoe we bijdroegen aan de biodiversiteit rondom onze complexen. We deden nog veel meer. Een greep uit de activiteiten: 

  • We hoogden onze bijdrage op aan Stichting Present. Een stichting die huurders in een kwetsbare (financiële) positie en zonder netwerk kan ondersteunen bij het doen van klussen. 
  • We richtten samen met bewoners een prachtige binnentuin in aan het Furmerushofke in Sneek. 
  • Aan de Molenkrite in Sneek plaatsten we picknicktafels. We deden dit naar aanleiding van een uitvraag bij bewoners. 
  • We legden in Parkstate in Franeker nieuwe vloerbedekking, waardoor het pand weer een frisse uitstraling kreeg. 
  • Op verzoek van bewoners verwijderden we bij de Froonackerflat in Franeker een jeu-de-boulesbaan. Deze vervingen we door een gezamenlijke tuin. Bewoners gaan deze tuin zelf onderhouden. 
  • We herstelden in Heerenveen schuttingen, plantenvakken en hagen op meerdere plaatsen. 
  • Samen met bewoners plaatsten we bloembakken bij een aantal van onze complexen in Heerenveen 
  • In ieder werkgebied brachten we huisbezoeken aan iedere nieuwe huurder met een verblijfsstatus. Kennismaken en laagdrempelig toegankelijk zijn is de achtergrondgedachte. 

Belanghouders
Een eigen plek vraagt de inzet van velen. Vanuit onze belangrijkste taak ‘wonen’ zoeken we daarom actief de samenwerking op met onze belanghouders. Denk hierbij aan bewoners, huurdersverenigingen, lokaal bestuur, collega-corporaties, welzijnsorganisaties, zorginstellingen, politie en andere partners. We werken samen op casusniveau in verschillende samenstellingen en/of convenanten. Daarnaast weten we elkaar goed te vinden op meer overstijgende onderwerpen.   

Verbinding met onze huurders
Onze huurders nemen een bijzondere plek in. We zijn er voor hen. Huurders verenigen zich in huurdersverenigingen. Op bestuurlijk niveau overlegt ons bestuur met twee koepels van huurdersverenigingen. Dit zijn: 

  • De Bewonersraad; 
  • HO-STESS (de huurdersverenigingen in Heerenveen, Joure en Sneek).

Op lokaal niveau spreken we met de individuele huurdersverenigingen: 

  • Súdwest-Fryslân – Huurdersvereniging Sneek 
  • De Fryske Marren – Huurdersvereniging Haskerland 
  • Heerenveen – Huurdersbelangenvereniging Heerenveen
  • Smallingerland en de Waadhoeke – Huurdersvereniging De Bewonersraad Friesland. 

Op voordracht van de huurdersverenigingen zitten twee commissarissen in de RvC. Elk jaar vergaderen de RvC en de huurdersverenigingen minimaal één keer met elkaar. Wij steunen de huurdersverenigingen financieel. Daarmee bieden we ze de mogelijkheid om de kwaliteit op orde te houden. In 2024 droegen we € 121.290 bij.   

Als we beleid ontwikkelen betrekken we de huurdersvereniging al vroeg. We trekken daarin samen op. In 2024 bespraken we verschillende onderwerpen op bestuurlijk niveau. We spraken over:  

  • de kaderbrief
  • de huurverhoging 2024
  • PV-panelen
  • proces huurbeleid
  • signaleringslijst
  • jaarplan en begroting 2024 van de Bewonersraad
  • warmtepompen Noorderdwarsvaart en Geelgorsstraat in Drachten
  • vastgoedsturingsproces/stand van zaken portefeuilleplan
  • servicekosten
  • de begroting 2025
  • toewijzingsbeleid woonwagens
  • klantvisie Accolade
  • symposium De Bewonersraad - Draagkracht in buurten, dorpen en wijken
  • bestuursverslag 2023
  • strategisch plan De Bewonersraad
  • nieuwbouwplannen Accolade in gemeenten Smallingerland en Waadhoeke
  • herbenoeming Elze Klinkhammer
  • visitatieproces en gunning visitatiebureau
  • procedure werving RvC lid met vastgoedprofiel
  • terugblik op begrotingsproces
  • Duurzaam Prestatiemodel (DPM)/Solidariteit
  • samenwerking Accolade met RGS-partners

Verbinding met gemeenten
Zowel op ambtelijk als op bestuurlijk niveau overleggen we regelmatig met gemeenten en huurdersorganisaties. Ook werken we in de praktijk veel samen. Dit vinden we erg belangrijk. Belangrijke onderdelen van volkshuisvesting komen aan bod. Denk aan het sociaal domein, leefbaarheid, woningen en duurzaamheid.

In 2024 hebben we in de gemeente Súdwest-Fryslân nieuwe meerjarige prestatieafspraken gemaakt inclusief afspraken over concrete activiteiten in 2025. In de gemeenten Waadhoeke, Heerenveen en De Fryske Marren maakten we vorig jaar al meerjarenafspraken en actualiseerden we in 2024 de jaarafspraken over 2025. In de gemeenten Smallingerland en Tytsjerksteradiel maakten we nieuwe jaarafspraken over 2025. 

Regionale woondeals
In Friesland zijn er in 2023 regionale woondeals opgesteld. Tussen de gemeenten en de provincie zijn er afspraken gemaakt over de toekomstige nieuwbouw. In 2024 kondigde de provincie aan dat de bestaande woondeals geactualiseerd gaan worden. Corporaties worden hier via de gemeenten bij betrokken. Zo spraken de gemeenten en corporaties in de regio Noordwest Fryslân af om hierin gezamenlijk op te trekken en de behoefte, de productie en de knelpunten met betrekking tot de nieuwbouw van sociale huur gezamenlijk inzichtelijk te maken.

Wenjen Oerlis
Op provinciaal niveau stemden we altijd al af via het Wenjen Oerlis. De Gedeputeerde Wonen is de initiatiefnemer en voorzitter. Het Wenjen Oerlis bestaat uit een aantal wethouders namens de gemeenten, een drietal corporatiebestuurders namens de woningcorporaties en enkele bestuurders namens de huurdersorganisaties. Sinds de Nationale Prestatieafspraken en de regionale woondeals heeft de provincie een meer sturende rol gekregen. De agenda van het Wenjen Oerlis wordt daarmee minder vrijblijvend. Onder het Wenjen Oerlis is een overleg- en afstemmingsstructuur opgezet. Wij doen actief mee in de werkgroep Vraagdruk.

Prestatieafspraken realisatie
In bijlage E Prestatieafspraken 2024-realisatie vergelijken we de uitgaven in 2024 afkomstig uit de jaarrekening met de gemeentelijke prestatieafspraken van 2024. In het kort zijn de volgende afwijkingen zichtbaar:

Nieuwbouw 
In totaliteit namen we in het bod voor 2024 een oplevering van 126 woningen op. In werkelijkheid leverden we 115 woningen op. Twee projecten die in het bod stonden leveren we in 2025 op, daarentegen leverden we ook twee projecten eerder op dan gepland.

Planmatig onderhoud
Het planmatig onderhoud viel over het algemeen hoger uit, doordat we in de prestatieafspraken geen contractonderhoud of onzekere projecten opnamen. In de realisatie in de jaarrekening namen we dit wel op.

Planmatig verbeteren
Planmatig verbeteren is over het algemeen gelijk aan het bod of hoger. De verschillen werden voornamelijk veroorzaakt door het vervallen en toevoegen van extra woningen waar dit mogelijk was.

Planmatig verduurzamen
Planmatig verduurzamen viel over het algemeen lager uit. Dit komt onder andere doordat we minder PV-panelen konden plaatsen dan we in de prestatieafspraken opnamen. Dit werd onder andere veroorzaakt door vertraging als gevolg van netcongestie. Waar mogelijk compenseerden we dit met het opnemen van extra woningen. Daarnaast liepen een aantal projecten vanuit 2023 over naar 2024.

Niet-planmatig onderhoud
Het niet-planmatig onderhoud viel over het algemeen hoger uit. Hierbij zijn we onder andere afhankelijk van het aantal mutaties en reparatieverzoeken.

Leefbaarheid
Aan leefbaarheid gaven we in alle gemeenten meer dan het bod uit.

Verbinding met andere corporaties
We werken veel samen met andere woningcorporaties en richten ons daarbij vooral op Friesland. We voelen ons medeverantwoordelijk voor de sociale huur in de hele provincie. We leren van elkaar, onder andere door gemeenschappelijke vraagstukken en antwoorden daarop met elkaar te delen. Ook zien we elkaar regelmatig in de praktijk. Bij werkgroepen vanuit de gemeentelijke prestatieafspraken, de urgentieverordening en de verschillende overleggen vanuit convenanten. Uitwisseling is een belangrijk onderdeel van de samenwerking, zowel op beleidsniveau als in de praktijk. Een aantal voorbeelden van samenwerkingen met andere corporaties:   

  • We bieden met zes andere woningcorporaties onze woningen aan op www.frieslandhuurt.nl. Dit zijn Elkien, Wonen Noordwest Friesland, Woonzorg Nederland, Dynhus, WoonFriesland en Thús Wonen.
  • We zijn lid van de Vereniging Friese Woningcorporaties. De VFW is een samenwerkingsverband van Friese Woningcorporaties. In 2023 organiseerde de VFW samen met WoonFriesland en de huurdersorganisaties een provinciebreed woonlastenonderzoek. De uitkomsten zijn begin 2024 gepubliceerd. De corporaties intensiveerden de samenwerking op verduurzaming, human resources en het regionaal duurzaam presteren.  Daarnaast meten we in VFW-verband jaarlijks de vraagdruk op de Friese woningmarkt in samenwerking met het Fries Sociaal Planbureau. Ook werken we intensief samen binnen de VFW rondom de eerdergenoemde regionale uniforme urgentieverordening.   Voor alle Friese RvC's werden twee thema-avonden georganiseerd. In het voorjaar over Wonen en Zorg en in het najaar over Solidariteit. 
  • We doen mee in de Noorderlingen. Noordelijke corporatiesbestuurders komen samen om over een actueel thema te praten. Zo leren we van elkaar.  In 2024 kwamen de noordelijke corporatiebestuurders bijeen over de opgave van Wonen en Zorg. Accolade zat in het organiserend comité.  
  • We zijn participant van het Zorg- en Veiligheidshuis Fryslân en het doorbraakteam. Deze hebben als doel snel in te grijpen bij ernstige overlastsituaties. De gemeente schaalt op naar het Veiligheidshuis. Dit hoeft niet alleen bij ernstige overlastsituaties. Maar het kan ook bij grote zorgen om de huurder. Bijvoorbeeld door verward gedrag, waarbij de veiligheid van de huurder en/of omgeving in gevaar is. In 2024 schaalden we één keer op in Sneek, één keer in Franeker, één keer in Drachten en drie keer in Heerenveen.
  • We zijn lid van Vereniging Circulair Friesland. De missie van VCF is om in 2025 één van de meest onderscheidende circulaire transitieagenda’s te hebben. Gericht op een aantal thema’s die leven in de regio. Een van deze thema's is Fryslân Bouwt Circulair. Binnen de Friese woningbouwsector is nog veel te winnen op circulair gebied. Deze ambitie in Friesland sluit mooi aan bij die van ons. Het helpt ons de goede duurzame stappen te zetten.  

3. Onze dienstverlening

Bewoners kunnen telefonisch, online en bij onze baliepunten terecht. Deze zijn te vinden in Drachten, Franeker, Heerenveen en Sneek. De openingstijden verschillen per locatie. In 2024 ontvingen wij 61.832 telefoontjes op ons algemene telefoonnummer.   

Klanttevredenheid 
Iedere dag werken wij aan de kwaliteit van onze dienstverlening. Sinds 2015 meten we doorlopend de klanttevredenheid. Zo weten we waar verbetering nodig is. En waar de huurder tevreden over is. Elke mening is voor ons waardevol. Zo weten we hoe we het doen en wat er beter kan. Wij doen ons klanttevredenheidsonderzoek samen met onderzoeksbureau Klantcontact Monitor (KCM). Ook doen we ieder jaar mee met de Aedes Benchmark. Hierbij worden de resultaten van alle woningcorporaties gemeten. We meten de klanttevredenheid bij de volgende gebeurtenissen:  

  1. bij nieuwe huurders (het betrekken van een woning); 
  2. bij huurders die de huur opzegden;
  3. bij huurders die een reparatieverzoek deden.

In de periode van september 2023 tot en met juli 2024 gaven zo'n 2000 huurders ons feedback. Zij gaven ons gemiddeld de volgende cijfers:  

  • een 7,8 voor het betrekken van een woning; 
  • een 6,7 voor het verlaten van een woning;
  • een 8,3 voor reparatieverzoeken. 

MijnAccolade
Ons online klantportaal MijnAccolade wordt goed gevonden. We hadden in 2024 10.260 gebruikers.  In 2024 werden 1804 contactformulieren ingevuld. Er kwamen 24.453 reparatiemeldingen bij ons binnen. Hier kwamen 34.499 opdrachten uit. Van de 34.499 opdrachten werden 5860 ingediend via het klantportaal.  

FrieslandHuurt 
Samen met Elkien, Wonen Noordwest Friesland en Woonzorg Nederland bieden wij beschikbare woningen aan via de  website FrieslandHuurt.nl. In 2024 sloten WoonFriesland, Thús Wonen en Dynhus ook aan bij FrieslandHuurt. Met één inschrijving bieden wij hierdoor toegang tot inmiddels 74.000 huurwoningen. 

Klachten 
In 2024 ontvingen wij 153 klachten, waarvan drie via de Provinciale Klachtencommissie Woningcorporaties Friesland. We losten alle klachten naar tevredenheid op. Er volgde één hoorzitting van de PKWF.  

4. Onze organisatie

Algemeen  

Formatie

In onderstaande tabel staat informatie over het aantal medewerkers en fte per 31 december 2024.  

Organisatie Aantal medewerkers Aantal fte
Accolade 178 155,6
Loopbaaninitiatief 2 1,12
Totaal 180 156,72

In 2024 namen we iets minder medewerkers (inclusief stagiaires en trainees) aan dan het jaar ervoor. Dit waren er 20 (2023: 22). Na de sterke groei in 2022, was er in 2023 en 2024 weer meer balans in aanname en vertrek van medewerkers. Voor 25 medewerkers stopte het dienstverband bij Accolade (2023: 23).  

Ziekteverzuim 
Het verzuimpercentage van Accolade over 2024 was 3,74 procent. Dit was daarmee een fractie hoger dan in 2023: 3,65%. Er waren in 2024 119 nieuwe ziekmeldingen (2023: 148). Dit aantal is al jaren dalend. In totaal zorgde dit voor 2.853 ziektedagen (2023: 2.818). Het verzuim was het laagst in september, namelijk 2,5 procent. Het verzuim was in december het hoogst met 5,1 procent. Ons verzuim ligt lager dan het landelijk gemiddelde van 4,7 procent.  

Duurzame inzetbaarheid
Onze dienstverlening begint en eindigt met onze medewerkers. Daarom willen we dat medewerkers gezond, gelukkig, gemotiveerd en bekwaam hun werk doen. We organiseerden verschillende activiteiten hiervoor. Denk aan de Orange Week met aandacht voor vitaliteit. Ook zorgden we voor een update van de risico's in het bedrijf (RI&E). En we hielden een medewerkersonderzoek waarbij we ook aandacht schonken aan soft controls en werkdruk. In 2024 was er ook specifieke aandacht voor een organisatiebrede update van de functieomschrijvingen en -waarderingen. 

Medewerkers hebben uiteraard zelf de regie over hoe ze duurzaam inzetbaar blijven. Door in jezelf te investeren blijf je fit in je werk. In het verbindingsgesprek bespreekt de medewerker met de leidinggevende hoe hij of zij werkt aan de toegevoegde waarde. Dit past bij het bewust werken. Het draagt bij aan duurzame medewerkers en daarmee aan een duurzame organisatie.  

Medewerkersonderzoek 
Begin 2024 hielden we een medewerkerstevredenheidsonderzoek. De respons was goed (84%) en zelfs nog hoger dan de vorige keer (81%). Er kwamen veel onderwerpen aan bod.  Zo schonken we ook aandacht aan werkdruk/werkstress en soft controls. In het algemeen scoorde Accolade goed. Er kwamen wel aandachts- en verbeterpunten naar voren. We bespraken deze onderwerpen in werkoverleggen met medewerkers. Het gaat dan om specifieke zaken binnen de afdeling, zoals werkdruk, waardering, balans tussen werk en privé en loopbaanontwikkeling. Daarnaast bespraken we ook centrale onderwerpen, zoals sociale veiligheid en intern en extern ongewenst gedrag. 

Orange Week
Als tegenhanger van Blue Monday introduceerden we ooit de Orange Monday. En vanaf 2022 de Orange Week. Elke keer is de belangstelling van medewerkers groot om mee te doen. In deze derde week van januari hadden we op sportief gebied aandacht voor Workit (onbeperkt sporten waar en wanneer je wilt), een bootcamp op de binnenplaats in Heerenveen, de ‘Zit je fit’ workshops en een padeltraining/toernooi. Aan het begin van de week was er een Accolade Live met aansluitend een pubquiz met Curvalicious Diamond. En we deden een beroep op ons creatieve brein bij een Accollege van ‘De kracht van een slecht idee’ door Rico Bakker. 

Vitaliteit
Uit de vorige alinea blijkt al dat Accolade belang hecht aan vitale medewerkers. Naast de genoemde activiteiten, maakten we in maart de polsen weer soepel tijdens de Tafelvoetbalcup. Op donderdag 16 mei nam Accolade deel aan de Fiets naar je Werkdag. Medewerkers kwamen vanuit verschillende vertrekpunten zoals Drachten, Franeker, Joure, Sneek, Leeuwarden en zelfs Almere op de fiets naar Heerenveen.

Personeelsontwikkeling en opleidingen 
We vinden het belangrijk dat medewerkers blijven werken aan hun ontwikkeling. Sinds januari 2022 werken we met De Corporatie Academie. Dit is een digitale leeromgeving met een aanbod van meer dan 400 trainingen, webinars en e-learnings. Medewerkers kunnen ideeën opdoen in de leeromgeving en hun persoonlijk budget voor (functiegebonden) scholing bekijken. Daarnaast zetten we in het systeem (verplichte) trainingen klaar voor medewerkers. We zetten leerlijnen uit en registreren cao-ontwikkeluren. Los van de digitale leeromgeving vinden de meeste trainingen nog steeds live plaats. Jaarlijks volgen medewerkers van Accolade veel incompany- (zoals Woningwaardering in de praktijk, Beleidswaarde 2.0, Vacatureteksten schrijven, vve-training, Inspiratiebijeenkomsten) en individuele trainingen. 

Ontwikkeluren
Uitgangspunt bij Accolade is dat medewerkers minimaal twaalf uur per jaar aan hun eigen ontwikkeling besteden. De afgelopen jaren haalde bijna elke medewerker deze norm. Medewerkers die de norm niet halen hebben verklaarbare redenen. Denk dan aan langdurige ziekte, zwangerschap, vertrek naar een andere baan of medewerkers die nog maar net in dienst zijn.  

Samenwerking 
We hebben een aantal hr-samenwerkingsverbanden. Zo is daar Loopbaaninitiatief: een samenwerking van 22 woningcorporaties in Noord-Nederland, gericht op loopbaanontwikkeling. Op 8 en 9 maart 2024 stonden we samen met een aantal collega's vanuit Loopbaaninitiatief op de Noordelijke Banenbeurs in Groningen. Dit om ons en de leuke banen die er in de volkshuisvesting zijn onder de aandacht te brengen. 

Vanuit Loopbaaninitiatief zijn we aangesloten bij Noorderlink. Noorderlink is een hr-samenwerkingsverband in het Noorden voor verbinding, ontwikkeling en mobiliteit. Er zitten ruim veertig grote organisaties bij. Het aanbod is vergelijkbaar met dat van Loopbaaninitiatief. Daarnaast spraken we in VFW (Vereniging Friese Woningcorporaties)-verband af dat de afdelingen hr meer gaan samenwerken. In 2024 maakten we hier een begin mee.

Talent van het Noorden
Sinds het begin in 2022 doet Accolade mee aan het traineeprogramma ‘Talent van het Noorden’. Met dit programma willen we een nieuwe generatie binnenhalen. Een generatie met een frisse blik, energie en de drive om het verschil te maken. Daarnaast willen we graag jonge mensen houden voor het Noorden. Voor de jaren 2024 - 2025 startten we met elf collega-corporaties een nieuwe editie. De trainees krijgen een contract voor twee jaar en werken bij drie verschillende corporaties.

Cao
Onze medewerkers vallen onder de cao Woondiensten. De cao Woondiensten heeft een minimumkarakter. Er is ruimte voor maatwerk. De werkgever en de ondernemingsraad kunnen op sommige punten afspraken maken over aanvullende arbeidsvoorwaarden.

Looptijd cao
Cao-partijen bereikten in 2024 een akkoord voor een nieuwe cao. Deze cao geldt één jaar en drie maanden. Dit is van 1 januari 2024 tot 1 april 2025.

Loonsverhoging
Per 1 januari 2024 ontvingen de medewerkers een loonsverhoging van 10 procent. De afbouwregeling, die in de cao 2017 - 2018 stond, is per 1 januari 2024 komen te vervallen. De afbouw was van toepassing op de salarisschalen C t/m H en O.

Structurele cao-eindejaarsuitkering
In de cao Woondiensten is een structurele eindejaarsuitkering geïntroduceerd. Deze uitkering werd in december 2024 voor het eerst uitbetaald. De eindejaarsuitkering bedraagt twee procent van het individuele jaarsalaris van de werknemer en is gemaximeerd tot twee procent van het eindniveau van diens loonschaal. Deze uitkering valt niet onder de grondslag voor pensioen en vakantietoeslag.  

Cao-partijen spraken ook af dat al bestaande bedrijfseigen regelingen worden opgenomen in de cao-eindejaarsuitkering. Hiervoor is een gezamenlijk onderzoek door cao-partijen ingesteld. Voor Accolade betekent dit dat we de zogenaamde eindeschalersbonus en de feestdagenuitkering opnemen in de eindejaarsuitkering. 

Generatiepact
In 2019 ging de Generatiepactregeling in. Deze regeling loopt tot 1 april 2025. Corporaties kunnen in overleg met de ondernemingsraad in positieve zin afwijken van de standaard 80-90-100-regeling vanaf 63 jaar. Wij bieden medewerkers een ruimere regeling aan. Medewerkers kunnen vanaf 60 jaar meedoen aan de regeling en voor een andere uren- of geldverdeling kiezen. Cao-partijen beslissen tijdens de cao-onderhandelingen voor de cao 2025 over het wel of niet voortzetten van de regeling.
    
PAWW-premie 
Vanaf 1 februari 2019 betalen medewerkers een premie voor de Private Aanvulling van de WW en WGA. De premie voor 2024 was 0,08 procent. De toeslag die tot 2024 verleend werd verviel per 1 januari 2024.
 
Werkkostenregeling 
In de werkkostenregeling zijn alle vergoedingen en verstrekkingen aan medewerkers loon. Een aantal hiervan kan de werkgever opnemen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Blijven de aangewezen vergoedingen en verstrekkingen binnen deze vrije ruimte? Dan betalen we geen belasting en premies over het betaalde bedrag. In 2024 was de vrije ruimte over de eerste € 400.000 van de loonsom 1,92 procent. Over de rest was de vrije ruimte 1,18 procent van de loonsom. De totale vrije ruimte komt uit op € 110.000. We namen in 2024 € 119.000 (2023: € 133.500) aan vergoedingen en verstrekkingen in de regeling op. Dit zorgde voor een overschrijding van de vrije ruimte met € 9.000. Over de overschrijding moet 80% eindheffing betaald worden. Dit is € 7.000.

Functieomschrijving en functiewaardering
In 2024 rondden we het project functieomschrijvingen en functiewaarderingen af. Het was een intensief traject met veel gesprekken met medewerkers om te komen tot de juiste functieomschrijving. Hier hingen we vervolgens waarderingen aan. In het voorjaar informeerden we alle medewerkers. In een aantal gevallen resulteerde dat in een procedure bij de interne en zelfs externe geschillencommissie.

5. Verslag ondernemingsraad

Respectvol en kritisch

Enthousiaste ondernemingsraad (or)
De or  bestaat uit zeven leden. Voorafgaand aan elk directieoverleg komen alle or-leden samen. Ze bespreken de agendapunten voor het komend directieoverleg. En bepalen welke punten ze inbrengen. Dit kunnen ook punten zijn die vanuit de organisatie komen. De samenwerking is altijd goed. De sfeer is positief en de leden zijn enthousiast.

Verkiezingen en nieuwe ondernemingsraad 
De or-leden Carola Mordhorst en Hennie Kunst stelden zich niet meer herkiesbaar voor de verkiezingen in april 2024. Daarnaast meldden Siep Kooistra en Anjella Korteweg zich voor de verkiezingen aan. Hierdoor was het zevental weer compleet en waren de verkiezingen niet nodig. 

Op de foto staan van links naar rechts: Anjella Korteweg, Siep Kooistra, Gretha van Veen, Guido Wilpstra, Judith Blom, Hilda Haarsma en Marcel Offringa.

Enthousiast en teamwork

Directieoverleggen
De bestuurder en de or kwamen dit jaar vijf keer bij elkaar. Hierbij waren aanwezig: een directeur-bestuurder, de strategisch adviseur hr, een notulist en alle or-leden. Tijdens de overleggen praat de bestuurder de or bij over de ontwikkelingen in de organisatie. Ook vraagt de bestuurder de or om advies of instemming voor diverse onderwerpen. Verder draagt de or ook zelf onderwerpen aan om te bespreken. De overleggen zijn kritisch maar respectvol. De notulen van deze overleggen delen zij met alle collega's via het intranet.

Samen sterk

Instemmingsaanvragen
De or behandelde dit jaar geen instemmingsaanvragen.

Adviesaanvragen
De or behandelde de volgende adviesaanvragen:  

  • herbenoeming directeur-bestuurder Elze Klinkhammer;
  • splitsing functie Medewerker Wooninformatie.  

Spetterend bezoek aan Drachten samen met de RvC en bestuur
In september ontmoetten de or en de RvC elkaar in een informele setting. Ze praatten bij over het afgelopen jaar en over de toekomst. Het overleg ervaarden zij als zeer prettig. Hierna trotseerden zij het slechte weer op de fiets voor de projectenschouw in Drachten. Twee collega's praatten de or onderweg bij over bestaande woningen en renovatie- en nieuwbouwprojecten. Tot slot warmden ze weer op met een hapje en een (warm) drankje. U leest meer over de projectenschouw in hoofdstuk 7, verslag van de RvC.

Opleiding en ontwikkeling or 
De or volgde afgelopen jaar de training 'Leer communiceren als een beest' in Nieuw Allardsoog. Daarnaast was deze dag ook bedoeld om te werken aan teambuilding. Spelenderwijs kwamen zij erachter dat zij in goed overleg met respect voor ieders inbreng en mening tot een goed resultaat kwamen. Onze or heeft uilen, schapen en een kip in hun midden. Dit is een goed uitgangspunt om de komende drie jaar met dit team te werken aan de belangen van onze medewerkers en van Accolade. Verder volgde de or de volgende opleidingen: 

  • iedereen veilig op de werkvloer; 
  • or jaarverslag; 
  • positief leidinggeven aan de or
  • AI en de impact op uw werk. 

6. Financieel gezond blijven

Financiën

Onze belangrijkste doelen staan in de ondernemingsstrategie. Het beleid richt zich op presteren naar vermogen. Daarmee bedoelen we dat er een gezond evenwicht is tussen de maatschappelijke prestaties en de financiële mogelijkheden.

Beleidsbeslissingen hebben meestal financiële effecten. Daarom toetsen we deze aan de financiële (meerjaren)-prognose over een periode van tien jaar. Deze prognose herijken we jaarlijks. De ontwikkeling van de variabelen zoals huurinkomsten, inflatie, toekomstige renteontwikkeling en ontwikkeling van de voorraad beoordelen we dan. En passen deze zo nodig aan.

In de jaren 2025 tot en met 2029 zijn de te verwachten investeringen in nieuwbouw huurwoningen € 63 miljoen. We verwachten daarvoor ruim 242 nieuwe huurwoningen te bouwen. Daarnaast verwachten we ongeveer 144 huurwoningen te verkopen. We gaan bijna € 190 miljoen investeren om ons woningbezit te verduurzamen en verbeteren.

Weerstandsvermogen
We sturen op een financiële positie met een weerstandsvermogen dat voldoet aan de beoordelingscriteria en de financiële ratio’s van het WSW en de Aw. Vanaf 2018 hebben het WSW en Aw een gezamenlijk beoordelingskader. Zij beoordelen de financiële continuïteit volgens de volgende financiële ratio’s:

  • ICR (liquiditeit): maakt helder of de corporatie op korte- en middellange termijn voldoende operationele kasstromen heeft om aan haar renteverplichtingen te voldoen.
  • LTV (vermogen): laat zien of de vastgoedportefeuille op lange termijn voldoende waarde genereert. Ten opzichte van de schuldpositie. De onderliggende kasstromen houden rekening met het maatschappelijk beleid van de corporatie.
  • Solvabiliteit (vermogen): geeft inzicht in de eigen vermogenspositie van de corporatie. Hier rekening houdend met het maatschappelijk beleid van de corporatie.
  • Dekkingsratio (onderpand): beoordeelt in geval van discontinuïteit of de (markt)waarde van het onderpand voldoende is om de schuldpositie af te lossen.
  • Onderpandratio (WSW): beoordeelt in geval van discontinuïteit of de marktwaarde van het bij WSW ingezet/gevestigd onderpand voldoende is om de marktwaarde van de door WSW geborgde schuldpositie af te lossen.
  • Terugverdientijd leningen: geeft inzicht in hoeveel jaar de corporatie de schuldpositie kan aflossen met de operationele kasstroom (norm intern 30 jaar, WSW norm 35 jaar).

Herijking normen LTV en Solvabiliteit WSW
Als gevolg van de nieuwe systematiek voor de bepaling van de beleidswaarde zijn de grenswaarden voor de LTV en solvabiliteit herijkt en aangepast door de Autoriteit woningcorporaties (Aw) en het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW). De nieuwe grenswaarden worden 70 procent (was 85 procent) en 30 procent (was 15 procent) voor respectievelijk de LTV en solvabiliteit.

Interest Coverage Ratio (ICR)
Eind 2024 was de ICR 2,7 (2023: 2,5); de norm van het WSW is een ICR van minimaal 1,4.

LTV Beleidswaarde
De LTV Beleidswaarde per 31 december 2024 was 31 procent (2023: 40 procent); de norm van het WSW is een LTV Beleidswaarde van maximaal 70 procent.

Solvabiliteit Beleidswaarde
De solvabiliteit beleidswaarde was eind 2024 65 procent (2023: 54 procent); de norm van het WSW is een solvabiliteit beleidswaarde van minimaal 30 procent.

Dekkingsratio
De dekkingsratio van Accolade is eind 2024 23 procent (2023: 24 procent). De norm van het WSW voor de dekkingsratio is maximaal 70 procent.

Onderpandratio
De onderpandratio van Accolade is ultimo 2024 24 procent (2023: 24 procent). De norm van het WSW voor de onderpandratio is maximaal 70 procent.

Terugverdientijd leningen
Over 2024 was de terugverdientijd 19 jaar (2023: 19 jaar); de norm van het WSW is een terugverdientijd leningen van maximaal 35 jaar.

In onderstaande tabel staan de ratio’s, inclusief de verwachte ontwikkeling op basis van de vastgestelde meerjarenbegroting 2025 t/m 2029.

               
Ratio WSW-norm 2024 2025 2026 2027 2028 2029
Interest Coverage Ratio Minimaal 1,4 2,7 2,4 2,3 2,2 2,3 2,3
Loan-to- value in % (o.b.v. beleidswaarde) Max 70 31 33 33 33 33 35
Solvabiliteit in % (o.b.v. beleidswaarde) Minimaal 30 65 61 62 62 62 61
Terugverdientijd leningen Max 35 19 23 24 25 25 26

In bovengenoemde tabel is voor de ratio’s geen rekening gehouden met het voornemen van het kabinet om de huren voor 2025 en 2026 te bevriezen. Voor een toelichting hierop wordt verwezen naar het hoofdstuk Belangrijke ontwikkelingen na balansdatum.

Naast de criteria uit het gezamenlijk beoordelingskader hanteert Accolade aanvullend onderstaande ratio’s:

  • Nominale schuld per DAEB-woning: laat zien hoeveel de schuld gemiddeld is per DAEB-woning. Dit maakt helder in hoeverre de schuld oploopt ten opzichte van de mutatie in het aantal DAEB woningen. (Signaalwaarde € 40.000)
  • Operationele kasstroom: geeft inzicht in de hoogte van de operationele kasstroom van de corporatie. Deze is onder andere van invloed op de ICR en de terugverdientijd van de leningen. (norm € 20 miljoen)

Nominale schuld per Daeb woning
De nominale schuld per Daeb woning (in €) van Accolade is ultimo 2024 € 27.000 (2023: € 26.000).

Operationele kasstroom
De operationele kasstroom over 2024 is € 23 miljoen (2023: € 21 miljoen).

Vermogenspositie
Wij waarderen ons vastgoed op de balans op marktwaarde in verhuurde staat, volgens de full-versie methode. De totale marktwaarde van de activa in exploitatie eind 2024 is € 2.237 miljard. Eind 2023 was dit € 2.014 miljard.

Vermogenspositie Accolade op basis van marktwaarde

     
  2024 2023
Marktwaarde verhuurde staat 2,2 miljard 2,0 miljard
Eigen Vermogen 1,7 miljard 1,5 miljard
Solvabiliteit 78% 77%
Loan-to-value 19% 20%

Het WSW en de Aw hanteren de beleidswaarde.

Vermogenspositie Accolade op basis van beleidswaarde

     
  2024 2023
Beleidswaarde 1,4 miljard 1,0 miljard
Eigen Vermogen 0,9 miljard 0,5 miljard
Solvabiliteit 65% 54%
Loan-to-value 31% 40%

Ontwikkelingen marktwaarde en beleidswaarde
In het jaar 2024 is de rente weer wat gedaald. De druk op de woningmarkt is hoog waardoor de prijzen weer stijgen. Voor onze woningportefeuille leidde dit tot een stijging van de marktwaarde in verhuurde staat.

De totale waarde van de portefeuille is met € 223 miljoen gestegen. Het heeft nu een waarde van € 2.237 miljoen. Dit betekent een waardestijging van 11 procent. Deze positieve waardeontwikkeling komt vooral door gestegen contract huren en leegwaarden op de beleggingsmarkt. 

Waar de marktwaarde in verhuurde staat inzicht geeft in de waarde voor een belegger, geeft de beleidswaarde aan welke ‘beklemming’ ligt op deze waarde. Dit als gevolg van de sociaal maatschappelijke verantwoordelijkheden die een woningcorporatie heeft.

Nieuwe methodiek beleidswaarde
Met ingang van verslagjaar 2024 wordt de nieuwe beleidswaarde berekend. De nieuwe beleidswaarde verschilt op hoofdlijnen op vier manieren van zijn voorganger:

  • De disconteringsvoet wordt losgekoppeld van de disconteringsvoet van de marktwaarde en jaarlijks voorgeschreven door de Aw. Voor 2024 is dit 4,17%.
  • In plaats van een 15 jaar looptijd met eindwaarde, wordt er nu een looptijd van 60 jaar zonder eindwaarde gehanteerd.
  • Voor onderhoud wordt de MJOP op complex gehanteerd. Hierdoor zijn jaarlijks variërende onderhoudslasten in te rekenen in de beleidswaarde.
  • Indien er sprake is van een harde verplichting worden noodzakelijke investeringen in de beleidswaarde opgenomen. Voor Accolade geld dit voor het uitfaseren van E-, F- en G-labels.

De bestaande afslagen voor betaalbaarheid, beschikbaarheid en beheer blijven ongewijzigd. Achtergrond van de beleidswaarde is dat een woningcorporatie andere keuzes maakt of moet maken als het gaat om onderhoud, beheer en verhuur ten opzichte van een belegger. Het verschil tussen de marktwaarde in verhuurde staat en de beleidswaarde kun je zien als de maatschappelijke bijdrage die een woningcorporatie levert. Voor ons betekent dit een verschil van € 916 miljoen. De marktwaarde in verhuurde staat is namelijk € 2.237 miljoen en de beleidswaarde € 1.367 miljoen.

Het verschil van de marktwaarde in verhuurde staat en de beleidswaarde laten we zien in onderstaande tabel.

Verloop van Marktwaarde verhuurde staat naar beleidswaarde 2024 (x 1.000 euro)

       
Omschrijving DAEB Niet-DAEB Totaal
       
Marktwaarde 2024 2.129.969 99.185 2.229.154
       
1. Beschikbaarheid 2.152 -927 1.225
2. Betaalbaarheid -468.724 -5.424 -474.147
3. Kwaliteit (onderhoud) -562.516 -11.909 -574.425
4. Beheer -105.244 -747 -105.991
5. EFG Labels -4.371 0 -4.371
6. Disconteringsvoet 285.098 10.772 295.870
       
Beleidswaarde 2024 1.276.365 90.950 1.367.316
  1. In de bepaling van de beleidswaarde gaan we ervan uit dat de verhuureenheden beschikbaar blijven voor de doelgroep. We gaan er dus van uit dat het bezit niet wordt verkocht, maar blijvend wordt verhuurd.
  2. Voor de betaalbaarheid wordt voor het passend toewijzen een lagere streefhuur gevraagd dan in de markt mogelijk is.
  3. In de beleidswaarde houden we rekening met het een hogere kwaliteitsstandaard die Accolade hanteert, dan de markt. De hogere onderhoudskosten die wij daarvoor inzetten geven een afslag voor kwaliteit.
  4. In de beleidswaarde is er nog een afslag voor de hogere beheerkosten die Accolade maakt. Door efficiënt te werken proberen wij deze kosten zo laag mogelijk te houden. En daarmee deze afslag te beperken.
  5. Voor woningen met een E, F of G label rekenen we een afslag. Dit doen omdat deze kosten een noodzakelijke investering zijn. Deze niet zijn inde begroting niet opgenomen onder onderhoud maar verduurzaming
  6. In de beleidswaarde wordt gerekend met een vaste disconteringsvoet van 4,17%

Als we deze zes correcties verwerken op de marktwaarde, geeft dat een beleidswaarde van € 1.367 miljoen eind 2024.

Jaarresultaat
Het jaar 2024 sloten we af met een positief resultaat.

     
Jaarresultaat (bedragen x 1.000 euro) 2024 2023
     
Nettoresultaat exploitatie vastgoedportefeuille 46.172 44.802
Nettoresultaat verkocht vastgoed in ontwikkeling 0 -872
Netto gerealiseerd resultaat verkoop vastgoedportefeuille 1.805 1.036
Nettoresultaat overige activiteiten -26 -26
Overige organisatiekosten -1.867 -1.587
Leefbaarheid -2270 -2.124
Financiële baten en lasten -11.761 -11.168
Belastingen -8.534 -7.512
Genormaliseerd resultaat na belasting 23.519 22.549
     
Waardeverandering vastgoedportefeuille 182.356 -328.755
     
Jaarresultaat na Vpb 205.875 -306.206

Het jaarresultaat 2024 is ruim € 205 miljoen positief. Dit is € 511 miljoen hoger dan het resultaat 2023. 

Het genormaliseerde resultaat 2024 na belastingen (€ 23,5 miljoen) is € 1,0 miljoen hoger. Het nettoresultaat uit de vastgoedexploitatie (€ 46,1 miljoen) laat vergeleken met 2023 een stijging zien van € 1,4 miljoen. Deze stijging komt door hogere huur inkomsten en wordt nog gedempt door  hogere onderhoudskosten.

Autoriteit woningcorporaties
De Autoriteit Woningcorporaties houdt (extern) toezicht op woningcorporaties. Dit houdt in: het financieel toezicht en het toezicht op de integriteit en de prestaties van de corporaties. Het interne toezicht ligt bij de Raad van Commissarissen.

De Autoriteit Woningcorporaties is onafhankelijk van de corporaties en de politiek. De autoriteit kan zelf onderzoeken starten en rapporten openbaar maken. Ook mag ze zelfstandig ingrijpen bij corporaties. Bijvoorbeeld bij het vermoeden van fraude of zelfverrijking. De Autoriteit Woningcorporaties is een onderdeel van de Inspectie Leefomgeving en Transport.

De Autoriteit Woningcorporaties controleert woningcorporaties onder meer op de volgende punten:

  • beoordelen van de integriteit van het bestuur (governance);
  • toetsen of bestuurders van corporaties en leden van de raad van toezicht geschikt en betrouwbaar zijn;
  • toestemming verlenen (of niet) als een woningcorporatie samenwerking zoekt met een andere corporatie of instelling;
  • beoordelen van de financiële positie van corporaties;
  • het toetsen van beheerovereenkomsten voor derden;
  • toezicht houden op dochtermaatschappijen van woningcorporaties.

Externe onafhankelijke accountant
De controle op de jaarrekening van Stichting Accolade wordt uitgevoerd door Deloitte Accountants B.V.

Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW)
Wij zijn deelnemer van het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW). Bij de beoordeling hanteert het WSW de volgende ratio’s:

  • interest coverage ratio
  • loan-to-value
  • solvabiliteit
  • dekkingsratio
  • onderpandratio
  • terugverdientijd leningen

Voor de definities of berekeningen wordt verwezen naar het onderdeel Weerstandsvermogen. Het WSW en de Aw beoordelen ons aan de hand van de diverse ratio’s en op basis van  business risk vragen.

Fiscale positie

Algemeen
Commerciële jaarstukken hebben tot doel verantwoord inzicht te geven over het vermogen en resultaat. De fiscale jaarrekening heeft als doel om tot een grondslag voor belastingheffing te komen.

Vennootschapsbelasting
De komende jaren verwachten we een jaarlijks positief fiscaal resultaat. De verschuldigde vennootschapsverplichting is opgenomen in de meerjarenprognose.

Latenties in 2024
De belastinglatenties worden in de jaarrekening berekend. Dit in overeenstemming met de daarvoor geldende Richtlijnen voor Jaarverslaglegging (richtlijn 242 en 645). We onderscheiden hierin tijdelijke verschillen en permanente verschillen. Er is sprake van een tijdelijk verschil als er op enig moment sprake is van een fiscale afwikkeling van het verschil. Permanente verschillen waarderen we niet gescheiden in de jaarrekening. Deze komen alleen tot uiting in de berekening van de vennootschapsbelasting in het resultaat. De belastinglatenties worden gewaardeerd tegen de contante waarde.

Samenstelling fiscaal resultaat    
bedragen x € 1.000 2024 2023
     
Resultaat voor belastingen volgens de commerciële jaarrekening 214.409 -298.693
     
Projectresultaat -5438 0
Verkopen -181 1.393
Afschrijvingen 17 -1.337
Niet gerealiseerde waardeveranderingen -198.906 305.753
Overige waardeveranderingen 16.696 24.463
Vestia lening 0 0
Overige posten 37 -68
Swaption -531 -531
Saneringsheffing 0 0
Herinvesteringsreserve -1.656 -1.650
Disagio -385 -434
     
  -190.347 327.589
     
Fiscaal resultaat voor beperking rente aftrek 24.062 28.896
Afschrijvingen 523 1.882
Rentelasten 12.688 12.021
Overige posten -147 -1.461
     
Grondslag voor renteaftrek 37.126 41.338
Maximale rente aftrek 20% 7.425 8.268
     
Werkelijke rentelasten en soortgelijke kosten 12.688 12.021
     
Beperking rente aftrek (ATAD) 5.263 3.753
     
Fiscaal resultaat 29.325 32.649
Fiscale verliescompensatie 0 0
     
Belastbaar bedrag 29.325 32.649
     
Verschuldigde winstbelasting 19% van € 200 38 38
Verschuldigde winstbelasting 25,8% van € 32.649 - € 200 7.514 8.372
     
Totaal verschuldigde winstbelasting 7.552 8.410

Het wettelijke belastingtarief voor 2024 is 19 procent voor de eerste € 200.000 en 25,8 procent over het meerdere. De lagere effectieve belastingdruk komt door fiscaal vrijgestelde winstbestanddelen. De effectieve belastingdruk over 2024 is 26,6 procent (2023: 25,0 procent).

Afhandeling aangiften voorgaande jaren
De Belastingdienst heeft de aangiftes vennootschapsbelasting tot en met 2020 definitief gemaakt. De voorlopige aanslagen over 2021, 2022, 2023 en 2024 zijn ontvangen.

Treasury

Leningen
Uitgangspunt van ons financieringsbeleid is het verkrijgen en behouden van een blijvende toegang tot de kapitaalmarkt. Dit tegen aanvaardbare kosten. Zo waarborgen we onze financiële continuïteit. Om het renterisico over de leningenportefeuille te spreiden, streven we naar een ideale opbouw van onze leningenportefeuille. Een ideale opbouw houdt in dat de rente- en aflossingsverplichtingen door de jaren heen gemiddeld ongeveer gelijk zijn.

In 2024 hebben we drie fixe leningen aangetrokken van elk € 15 miljoen, totaal € 45 miljoen. Er was geen sprake van externe beleggingen. In de tabel een overzicht van de omvang van de leningenportefeuille.

In de tabel een overzicht van de omvang van de leningenportefeuille.

     
Omschrijving 31-12-2024 31-12-2023
Aantal leningen 61 63
Bedrag van leningen (restschuld) € 421 miljoen € 406 miljoen
Marktwaarde van de leningen € 492 miljoen € 467 miljoen
Gemiddelde rentevoet 3,30% 3,30%

Renterisico
Het is belangrijk dat het renterisico gelijkmatig wordt verdeeld over de jaren. Door spreiding van de aflossingsverplichtingen en momenten van renteconversie zijn we minder gevoelig voor toekomstige ongunstige renteontwikkelingen. In deze tabel staat de exposure per jaar.

                   
2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 2033 2034
14% 14% 11% 13% 11% 11% 13% 5% 5% 5%


Obligolening
De obligolening is een variabele hoofdsom lening van 2,6 procent van de geborgde lening portefeuille. Deze wordt niet gestort; het kan bij nood door het WSW worden opgevraagd. Jaarlijks wordt de hoogte van lening opnieuw vastgesteld. Eind 2024 is de obligolening € 10,4 mln.

Derivaten
In het Treasury Statuut is expliciet opgenomen dat Accolade geen gebruik maakt van de mogelijkheden tot het afsluiten van derivaten. In de periode 2008 tot 2013 heeft Accolade zogenaamde basisrenteleningen en extendibles afgesloten. Volgens de beleidsregels horen deze leningen tot de derivaten. Een deel (€ 131 miljoen) van de totale leningenportefeuille (€ 406 miljoen) bestaat uit basisrenteleningen en extendibles. Volgens de beleidsregels moeten we de extendibles elk jaar toetsen op marktwaarde. In de deze tabel vergelijken we de nominale waarde en marktwaarde.

Overzicht van de derivatenportefeuille

       
Soort derivaat Aantal Nominale waarde Marktwaarde (31-12-2024)
Basisrenteleningen 16 € 123 miljoen n.v.t.
Extendibles 1 € 8 miljoen - € 2 miljoen
Totaal 17 € 131 miljoen - € 2 miljoen


Wij lopen geen direct liquiditeitsrisico vanwege onze derivatenportefeuille. Dit komt omdat er geen bijstortverplichtingen oftewel margin calls met de banken zijn afgesproken. Voor dit type derivaten hoeven we geen liquiditeitsbuffer aan te houden. Er is namelijk geen sprake van een marktverrekening. Wij hebben alleen extendibles en basisrenteleningen in de portefeuille. De marktwaarde voor deze derivaten is negatief. De oorzaak van de negatieve marktwaarde is de lage rentestand. De marktwaarde is, vergeleken met 31 december 2023, nagenoeg gelijk gebleven.

Beleggen
In 2024 zijn tijdelijke liquiditeitsoverschotten tot het bedrag van € 13,5 miljoen teruggestort op de flexibele roll-over lening. De overige liquiditeitsoverschotten staan op de rekening-courant rekening bij onze huisbankier.

Huisbankier
Vanaf 2012 is de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) de huisbankier.

Deelnemingen en verbindingen
Stichting Accolade heeft op 31 december 2024 geen deelneming, maar participeert wel in Verenigingen van Eigenaren (VvE).

Assetmanagement

Assetmanagement vormt de schakel tussen de portefeuillestrategie en de uitvoering van investeringen in vastgoed.  

In 2024 gaven we de integrale vastgoedsturing verder vorm. De nieuwe werkwijze is in de organisatie uitgerold en maakten we eigen. De eerste beheerstrategieën stelden we volgens de nieuwe werkwijze vast. Hiermee wordt duidelijk wat we op korte en lange termijn met een complex willen en welke investeringen er op de organisatie afkomen. 

Governance, risicomanagement en compliance

Governance

De Governancecode woningcorporaties laat zien waar wij als corporatiesector voor staan. Het geeft richting aan de manier waarop woningcorporaties hun werk doen. De code kent vijf onderdelen: 

  1. Bestuur en RvC hanteren normen en waarden die passen bij de maatschappelijke opdracht. 
  2. Bestuur en RvC zijn aanspreekbaar en leggen actief verantwoording af. 
  3. Bestuur en RvC zijn geschikt voor hun taak. 
  4. Bestuur en RvC gaan in gesprek met betrokken partijen. 
  5. Bestuur en RvC beheersen de risico’s verbonden aan hun activiteiten. 

Zowel de RvC als het bestuur staan achter de code. We nemen dit als uitgangspunt voor hoe we te werk gaan. Wij voldoen aan de governancecode. Daarnaast  zijn wij ook lid van brancheorganisatie Aedes en houden we ons aan de  Aedes Code.

In het verslagjaar besteedden we onder andere aandacht aan de checklist op de Governancecode, zoals die door Aedes en VTW is opgesteld. Enkele hieruit voortkomende actiepunten pakken we in de 2025 op.

De Raad van Commissarissen houdt intern toezicht op de organisatie. In het hoofdstuk Verslag van de RvC leest u daar meer over.

Risicomanagement

Basis voor het risicomanagement is het risicomanagementbeleid. Onderdeel van dit beleid is de risicobereidheid. Kort samengevat geeft de risicobereidheid de mate aan waarin we risico’s willen lopen of accepteren bij het realiseren van onze doelstellingen. Dit heeft aan de ene kant te maken met de soorten risico’s. Aan de andere kant gaat dit om de grootte van de risico’s. Wij kiezen voor een defensieve opstelling. We streven ernaar risico’s te beperken. Doen er zich kansen voor? Dan proberen we die te benutten. Eind 2023 voerden we opnieuw een risico-inventarisatie uit, hetgeen in de praktijk een actualisatie is van bestaande en onderkende risico's. De mogelijke risico’s zijn gescoord op basis van kans maal impact. Hier kwam een ranglijst uit. De drie meest belangrijke risico’s, die vanuit 2024 ook doorlopen in 2025, zijn: 

1. Relatie met de overheid
De invloed van de overheid op het beleid van corporaties wordt de laatste jaren steeds sterker. Zo betalen we diverse belastingen, zoals de vennootschapsbelasting. Verder zijn er vanuit de overheid vele wetten en regels waar we ons aan hebben te houden. Denk aan het huurbeleid, de huurtoeslag en toewijzingsbeleid. Ook zijn de in 2022 gemaakte Nationale Prestatieafspraken van kracht. Deze zijn eind 2024 geactualiseerd. De landelijke politiek heeft dus flinke invloed op hoe wij ons werk kunnen of moeten doen. Daarmee is het eerder een gegeven dan een risico.  Een goed voorbeeld van invloed is de aanpassing van de jaarlijkse huurverhoging per 1 juli 2025. Via de Nationale Prestatieafspraken was de afspraak een huurverhoging van maximaal 6,0% per 1 juli 2025, die nu is aangepast naar maximaal 4,5%. Het effect is meer dan 1 miljoen euro per jaar aan minder huurinkomsten.

Hoe spelen we in op de bepalingen vanuit de overheid? 
We volgen de politieke ontwikkelingen op de voet. En ook onze financiële positie houden we steeds in de gaten en maken waar nodig scenario-analyses. Dit leidde in 2024 tot een meerjarenbegroting die voldoet aan de externe financiële kaders. De interne financiële kaders voldoen voor minimaal 5 jaar. Dit geeft genoeg ruimte om bij te kunnen sturen als de omstandigheden daarom vragen.   

Bij het opstellen van de begroting hielden we rekening met de effecten van de Nationale Prestatieafspraken. Zoals de extra inzet op verduurzaming en waar mogelijk extra nieuwbouw. In dit laatste zijn we sterk afhankelijk van grondposities die gemeenten ons aanbieden. Hierover zijn we voortdurend met elkaar in gesprek.

2. Funderingsproblematiek
Inzake de funderingsproblematiek is het een gegeven dat dit speelt binnen een deel van ons bezit. In 2023 is een eerste grove analyse gemaakt op basis van bouwjaar, soort fundering en ondergrond. De eerste conclusie is dat het met name speelt in de gemeenten Fryske Marren, Heerenveen en Súdwest-Fryslân.  

Hoe gaan we om met de funderingsproblematiek? 
In 2024 maakten we een verdiepende analyse waarin de data worden geverifieerd met de daadwerkelijke situatie. Dit zijn grofweg de woningen die voor 1975 zijn gebouwd in genoemde gemeenten. Totaal betreft dit circa 4.000 woningen, ofwel 25% van het totale bezit. 

Daarnaast zochten we afstemming met Elkien; zij zijn al verder in dit proces. Waar mogelijk zochten we de samenwerking in deze op. Zo kochten we gezamenlijke satellietdata in, waarmee de fluctuaties van bodem en woning kunnen monitoren. De financiële impact van de funderingsproblematiek is nog niet bekend. Het streven is in 2025 dit in beeld te krijgen, mede met gebruik van hulpmiddelen die Aedes daarvoor aan het ontwikkelen is. 

3. Kwaliteit stamdata
Het samenvoegen van de vijf corporaties in een systeem heeft indertijd geleid tot verschillen, wat aan het licht kwam bij de overgang naar waardering op marktwaarde. Eind 2020 zijn we vervolgens overgegaan op een nieuw ERP-systeem, waarbij opnieuw diverse systemen zijn samengevoegd en geconverteerd. Dit heeft geleid tot vervuilde en onjuiste data. Dit brengt risico's met zich mee, zoals huurders verkeerd informeren bij woningtoewijzingen of het niet kunnen voldoen aan wet- en regelgeving. Ook kunnen uitkomsten van huurprijzen of marktwaarden hierdoor onjuist zijn. 

Hoe spelen we in op verbetering van de kwaliteit van de stamdata? 
Te lang is het belang van juiste en goede data onderbelicht gebleven. We starten begin 2025 met een project dat gericht is op het nu daadwerkelijk gaan verbeteren van de kwaliteit van onze stamdata. 

Naast de bovenvermelde drie top-risico's zijn er meerdere verhoogde risico's die ook vragen om extra aandacht. Onderstaand worden de meest belangrijke benoemd: 

  • uitwerking van (eventuele) Projectsteun als onderdeel van Solidariteit;
  • het niet kunnen realiseren van de portefeuillestrategie;
  • het niet kunnen realiseren van de verduurzamingsopgave; 
  • de stapeling van de maatschappelijke opgaven;
  • de afhankelijkheid van samenwerking. 

Compliance

Het blijvend voldoen aan wet- en regelgeving is voor ons erg belangrijk. In 2024 was het aantal wijzigingen klein. In het verslagjaar is extra aandacht besteed aan de inwerkingtreding van de nieuwe Omgevingswet en is de instrumentenkoffer inhoudelijk getoetst aan de bijbehorende wet- en regelgeving. 

Het compliance-team houdt de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Waar nodig of gewenst betrekken we de organisatie bij de voorbereiding en implementatie van nieuwe wetgeving. 

7. Verslag Raad van Commissarissen

Hoe ziet de RvC eruit?
De Raad van Commissarissen (RvC) van Accolade bestaat uit vijf leden. In 2024 bestond de RvC uit de volgende personen:

  • mevrouw M.P.C. Breeuwer, voorzitter RvC en lid Remuneratiecommissie
  • de heer S.J.C. Gaastra, voorzitter Commissie Maatschappelijk Presteren; 
  • de heer A.H.M. Gijsbers, vicevoorzitter RvC en lid Auditcommissie
  • mevrouw P.F. Hu-Knot, voorzitter Auditcommissie
  • de heer A.W. Siebenga, voorzitter Remuneratiecommissie en lid Commissie Maatschappelijk Presteren. 
Op de foto staan v.l.n.r.: de heer Gaastra, mevrouw Breeuwer, de heer Siebenga, mevrouw Hu-Knot en de heer Gijsbers.
Leden RvC Geboorte- jaar (her) benoemd in Zittings- periode t/m Commissie lidmaatschap Hoofd- en nevenfunctie
Mevrouw M.P.C. Breeuwer 1963 2021 9/10/2025 (einde termijn)  Voorzitter RvC en lid remuneratiecommissie Advocaat bedrijfskundige, directeur-eigenaar MPC Advocatuur BV en @juste B.V. legal contracting en directeur-eigenaar van MPCBoardmatters. Nevenfuncties: Lid RvT stichting Amaryllis, lid werkveld adviescommissie bedrijfskunde Hanzehogeschool Groningen
de heer S.J.C. Gaastra (op voordracht van HO-STESS) 1961 2022 24/4/2026 (einde termijn)  Voorzitter Commissie Maatschappelijk Presteren  Adviseur en teamcoördinator Buitendienst bij de Woonbond, docent bij Avicenna (VTW-academie), bestuurslid Gebiedsfonds Stadskanaal en lid van de RvC van Domesta 
de heer A.H.M. Gijsbers 1965 2022 31-07-2025 (einde termijn)  Vicevoorzitter en lid auditcommissie Architect, bouwkundig ingenieur; Directeur VAN AKEN Concepts, Architecture & Engineering BV/ Sweco Architects BV; Directeur-eigenaar MMT Holding BV
De heer A.W. Siebenga (op voordracht van de Bewonersraad) 1963 2023 18-06-2027 (einde termijn)  Voorzitter remuneratiecommissie, lid Commissie Maatschappelijk Presteren Bedrijfskundige, Eigenaar SlimWerk, Nevenfuncties: Lid Centrale Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit bij Hûs en Hiem. RvC-lid woningcorporatie Mercatus Emmeloord 
Mevrouw P.F. Hu-Knot 1986 2023 19-4-2027 (herbenoembaar) Voorzitter auditcommissie Registeraccountant, Finance Director IG Design Group. Nevenfuncties: Lid RvC N.V. Waterbedrijf Groningen, voorzitter College van Kerkrentmeesters PKN Laarkerk Zuidlaren, eigenaar Hu-Knot Management & Advies. 

In 2024 vergaderde de RvC zeven keer met de RvB. Vijf reguliere vergaderingen en twee extra vergaderingen. De reguliere vergaderingen combineerden we met themabijeenkomsten. Tijdens een themabijeenkomst kan de RvC:

  • praten over de actualiteit en/of de vragen van de toekomst;
  • een onderwerp verder uitdiepen;
  • sparren over een bepaald onderwerp;
  • een dilemma van de RvB voorgelegd aan de RvC bespreken. 

Ook in 2024 zijn de themabijeenkomsten voor de RvC van toegevoegde waarde geweest. De volgende onderwerpen bespraken de RvC en RvB met elkaar: 

  • intergrale vastgoedsturing en grip op investeringen
  • soft controls
  • visitatie woningcorporaties
  • medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO)
  • leefbaarheid in wijken en buurten

Projectenschouw
In september was de jaarlijkse projectenschouw. Hier ontmoetten de RvC, RvB en or elkaar. Samen gingen we op de fiets door Drachten en werden we onderweg geïnformeerd over diverse projecten (oud en nieuw). Zo fietsten wij langs De Bank (grootschalig renovatieproject) en bezochten daar een modelwoning. Vervolgens naar het nieuwbouwproject De Tuinen. Tenslotte bekeken wij een nieuwbouwwoning in aanbouw in de wijk Vrijburgh.

Goedkeuringen
De RvC gaf in de vergaderingen goedkeuring aan:

  • realisatiebesluit besluit project 41434 Furmerusflats te Sneek;   
  • memo wederopbouw woning Elze Klinkhammer*; 
  • herbenoeming Friso de Roos; 
  • beloningsvoorstel 2024 RvC - RvB;  
  • jaarverslag RvC 2023;  
  • rooster van aftreden RvC/RvB;  
  • vaststellen jaarrekening 2023;  
  • herbenoeming Friso de Roos;  
  • rb besluit project 41435 Van Harinxmaland Sneek;  
  • ob besluit project 31431 Wyldehoarne Joure;  
  • overgaan tot prijs vast einde werk in projectbesluiten;  
  • prestatieafspraken en bijdragenoverzicht 2025;  
  • realisatiebesluit project 21569 Schoolstraat 10 Heerenveen; 
  • gunning visitatiebureau;  
  • herbenoeming Elze Klinkhammer;  
  • werving en selectie RvC lid vastgoedprofiel;   
  • (meer)jarenbegroting 2025; 
  • treasury jaarplan 2025;  
  • investeringsstatuut;  
  • actualisatie procuratieregeling;  
  • bezoldiging RvB en RvC 2025.  

* In november 2023 is de woning waar Elze Klinkhammer met haar partner woont grotendeels verwoest door brand. Haar partner is enig eigenaar van de woning. In het kader van de wederopbouw heeft mevrouw Klinkhammer kort na de brand bij de RvC aandacht gevraagd voor de herbouw in relatie tot het integriteits-, inkoop- en aanbestedingsbeleid van Accolade. Om de schijn van belangenverstrengeling te beheersen zijn in de RvC-vergadering van februari afspraken gemaakt met het bestuur over potentiële risico’s, communicatie en een marktconformiteitstoets. De Aw, de accountant, de huurdersbelangenverenigingen en de organisatie zijn geïnformeerd. Zoals het zich ten tijde van het opstellen van dit jaarverslag laat aanzien gaat het werk uitgevoerd worden door een aannemer die bij Accolade in het recente verleden meerdere projecten heeft gerealiseerd en op korte termijn gaat realiseren. Conform de gemaakte afspraken neemt mevrouw Klinkhammer niet deel aan besluitvorming waar deze aannemer bij betrokken is. 

Auditcommissie
De Auditcommissie kwam in 2024 zes keer bij elkaar. De leden bespraken de rapportages en de verklaringen van de onafhankelijke accountant. Daarnaast bespraken ze de volgende onderwerpen:

  • het risicobeheersingsraamwerk;
  • de beleidskapstok; 
  • diverse projectvoorstellen;
  • de beleidswaarde 2.0 en de ratio’s;
  • fiscaliteiten;
  • prijsvast einde werk in projectaanbestedingen;  
  • funderingsproblematiek;
  • onderschrijding op verduurzaming; 
  • evaluatie accountant;
  • bijdragenoverzicht 2025;
  • toezichtsbrieven Aw en WSW;
  • auditplan 2025. 

Commissie Maatschappelijk Presteren 
De Commissie Maatschappelijk Presteren kwam in 2024 vier keer bij elkaar. Ze spraken over:

  • de huurverhoging; 
  • verschillende projectvoorstellen; 
  • prestatieafspraken met gemeenten; 
  • woonlastenonderzoek Friesland 2023;  
  • Circulair Friesland; 
  • Aedes Benchmark
  • issues en klachten uit klantcontacten; 
  • zonnepanelen; 
  • urgentieverordening; 
  • begroting wijken en buurten; 
  • toekomstbestendigheid vrijwilliger- huurdersverenigingen; 
  • miljoenennota en regeerprogramma; 
  • begroting Accolade. 

Remuneratiecommissie
De remuneratiecommissie sprak het bestuur twee keer. In juni 2024 was er met directeur-bestuurders Friso de Roos en Elze Klinkhammer een individueel voortgangsgesprek. In december 2024 volgde een individueel functioneringsgesprek met de bestuurders. Dit ging bijvoorbeeld over het persoonlijk opleidingsplan en het proces herbenoeming RvB. Daarnaast was er een gezamenlijk gesprek. Hierin blikte de Remuneratiecommissie met het bestuur terug op de organisatiedoelen. Daarbij spraken ze ook over de doelen voor 2025. De RvC is meegenomen in de nieuwe klantvisie, het stroomlijnen van de managementinformatiesystemen (MIS), het leiderschapsprogramma dienend leiderschap en in het onderzoek of er gestuurd kan worden op een vlakke ICR.

Friso de Roos is benoemd voor een tweede termijn ingaande 1 oktober 2024 en Elze Klinkhammer is februari 2025 herbenoemd voor een tweede termijn ingaande op 1 mei 2025. Voor de herbenoeming van haar bestuurders heeft de RvC ervoor gekozen interne en externe belanghouders te betrekken bij haar besluit. Zij hebben een adviesrol vervuld en input geleverd voor de herbenoemingsgesprekken met de bestuurders. 

Wijze van toezicht
De RvC verzamelde in 2024 actief informatie en kennis binnen en buiten Accolade, op een onafhankelijke manier. Alle informatie is volgens het reglement Raad van Commissarissen beschikbaar gemaakt. Deze documenten stonden op de agenda voor de vergaderingen van de RvC. De RvC voelt zich door de RvB uitgenodigd om samen na te denken en gedachten van de RvB aan te scherpen. De RvC gaf opdracht aan Deloitte om het bestuursverslag en de jaarrekening 2024 te controleren. De RvC nam kennis van de verklaringen en rapportages. 

Zelfevaluatie
De RvC had op 5 juni 2024 haar zelfevaluatie. In 2023 was dit onder leiding van een extern bureau. Dit jaar deed de RvC dit zelf, samen met het bestuur en de bestuurssecretaris.

Contacten met belanghouders
De RvC overlegt met verschillende belanghouders van Accolade. Dit gebeurt op zowel formele momenten als informele.  Informeel is met de huurdersverenigingen gesproken over o.a. de herbenoeming van bestuurder Elze Klinkhammer. De RvC sprak met de huurdersverenigingen af dat er één keer per jaar een gezamenlijk overleg is. Dit is in het voorjaar. Ook is er één keer per jaar een individueel overleg in het najaar. In het voorjaar zijn de uitkomsten van het woonlastenonderzoek besproken en is aandacht gegeven aan laaggeletterdheid. In het najaar zijn een groot aantal onderwerpen besproken. Dit waren o.a. het bestuursverslag en strategisch plan van De Bewonersraad, traject visitatie 2025, overlast in wijken, de energietransitie ‘lessons learned’ van renovatieprojecten, betaalbaarheid, middenhuur, project Schoolstraat Heerenveen en de opgave in 2025.

Permanente Educatie
De leden van de RvC en RvB moeten vanuit hun functie voldoen aan de eisen van Permanente Educatie. Permanente Educatie is belangrijk om kennis van de RvC en het bestuur op niveau te houden. In 2024 staat het aantal verplichte PE-punten voor RvC-leden op minimaal vijf PE-punten per jaar. Een overzicht van de PE-punten in 2024 ziet u hieronder.

Naam RvC-lid behaalde PE-punten
Mevrouw M.P.C. Breeuwer  5,5
De heer S.J.C. Gaastra  5
De heer A.H.M. Gijsbers  5
Mevrouw P.F. Hu - Knot 5
De heer A.W. Siebenga  18

Voor de bestuurders van woningcorporaties geldt dat zij in drie jaar tijd minimaal 108 PE-punten moeten halen. Voor 2022, 2023 en 2024 haalden de bestuurders van Accolade het volgende aantal punten. 

Naam bestuurder Aantal PE-punten over 2022-2024
Mevrouw E.B. Klinkhammer  176,5
De heer F.W. de Roos  189

Bezoldiging RvC en RvB
Het bestuur van Accolade bestond op 31 december 2024 uit mevrouw Elze Klinkhammer en de heer Friso de Roos. Elze Klinkhammer is voorzitter van de RvB en directeur-bestuurder Volkshuisvesting & Vastgoed. Friso de Roos is directeur-bestuurder Financiën & Bedrijfsvoering.

Vanaf 1 januari 2013 geldt de Wet Normering Topinkomens. Voor 2024 is de maximale beloning voor topfunctionarissen woningcorporaties € 233.000. Vanaf 1 januari 2014 geldt een klasse-indeling. Deze hangt af van de grootte van de corporatie en de omgeving waarin de corporatie werkt. Accolade valt in klasse G. Voor deze klasse is de WNT-norm voor 2024 € 218.000.
   
De bezoldiging van de bestuurders staat voor salaris en WG-deel pensioenbijdrage vast op 85 procent van deze norm. Voor de bezoldiging van Friso de Roos en Elze Klinkhammer is uitgegaan van de WNT-normen voor 2024. De beloning van de bestuurders ligt daarmee onder de WNT-norm.  

Voor de leden en de voorzitter van de RvC geldt in de WNT een maximale beloning per kalenderjaar van tien procent en vijftien procent van de maximale bezoldiging die geldt voor het bestuur van Accolade. De VTW stelt voor de beloning van de leden en voorzitter van de RvC een lagere norm vast. Accolade houdt hieraan vast. De maximale beloning van de leden en voorzitter in 2024 is respectievelijk maximaal € 17.440 en € 26.160. 
 
Beoordeling en bezoldiging 
De RvC is tevreden over de prestaties die Accolade in 2024 leverde. Over het geheel genomen zijn de doelstellingen behaald.

Slotwoord voorzitter Raad van Commissarissen
De voorbereidingen zijn gestart om te komen tot een nieuwe koers en voor de visitatie die in 2025 gaat plaatsvinden.

Kadernotitie 
In juni 2024 is de Raad van Commissarissen door het bestuur uitgebreid meegenomen in de Kadernotitie voor wat betreft de begroting 2025-2039.  
 
Stagiaire RvC 
Vanaf oktober 2023 heeft mevrouw Otter als stagiaire deelgenomen aan de vergaderingen van de RvC. In juni 2024 rondde zij haar stage af.
 
Uitdagingen Nationale Prestatieafspraken 
De RvC ziet vanwege de nieuwe Nationale Prestatieafspraken grote uitdagingen voor Accolade, haar medewerkers en haar huurders. Via themasessies en de reguliere vergaderingen houdt de RvC hierover afstemming met het bestuur. Daarbij zijn kernbegrippen zoals betaalbaarheid, beschikbaarheid en verduurzaming belangrijke onderdelen.  
 
Tot slot 
Al deze ontwikkelingen zullen ook in 2025 verder gaan. Dat vraagt van Accolade, haar medewerkers, belanghouders en huurders voortdurende inzet en flexibiliteit. We houden elkaar hierin scherp. Zo blijven we zorgen voor voldoende beschikbare, betaalbare en duurzame woningen in wijken en buurten waar het prettig wonen is.

Miryam Breeuwer 
Voorzitter Raad van Commissarissen

8. Verklaring RvB en RvC

Verklaring Raad van Commissarissen

De leden van de Raad van Commissarissen van Accolade verklaren kennis te hebben genomen van de jaarstukken, de daarin opgenomen jaarrekening over 2024 en daarbij door de onafhankelijke accountant afgegeven goedkeurende verklaring. 

De Raad van Commissarissen stelt de jaarstukken inclusief de jaarrekening 2024 vast en heeft decharge verleend aan het bestuur.  

Namens de Raad van Commissarissen, 

Mevrouw M. P. C. Breeuwer 

Voorzitter 

Heerenveen, 27 mei 2025

Verklaring bestuur

Bestemming resultaat  

De Raad van Bestuur besluit het positieve jaarresultaat na belastingen van € 206 miljoen ten gunste van het eigen vermogen te brengen van Accolade. 

Bestemming middelen  

De Raad van Bestuur van de Stichting Accolade, op grond van artikel 30 van de statuten van de Stichting belast met de Bestuurlijk bevoegdheden, verklaart dat alle uitgaven in het verslagjaar 2024 zijn besteed in het belang van de volkshuisvesting. 

De heer F. de Roos en mevrouw E. Klinkhammer 

Raad van Bestuur 

Heerenveen, 1 april 2025